Piagam Pelanggan
Piagam Pelanggan
- Super User
- Piagam Pelanggan
Piagam Pelanggan
- Komitmen kami adalah meningkatkan perkhidmatan yang cekap, berkualiti dan mesra
- Kami menjamin untuk mempertingkatkan kepuasan dan hubungan mesra dengan masyarakat
- Kami berjanji bahawa pencapaian cemerlang adalah matlamat kami bersama
A.) Bahagian Pentadbiran
1) Melayan pertanyaan pelanggan dalam masa - 5 minit.
2) Menerima sebarang aduan pelanggan secara bertulis - 5 minit
3) Menerima aduan pelanggan melalui telefon - 5 minit
4) Memproses permohonan sewa dewan, padang dan kenderaan - 10 minit
5) Memproses permohonan kelulusan permit hiburan - 20 minit
B.) Bahagian Pembangunan dan Kejuruteraan
1) Menguruskan permohonan mendirikan bangunan - dua minggu.
2) Memproses permohonan Sijil Kelayakan Duduk - satu hari.
3) Memproses permohonan membaiki jalan rosak - 20 minit
4) Memproses permohonan lampu jalan - 10 minit
5) Menjalankan lawat periksa tapak cadangan pembinaan – 1 hari
6) Memproses permohonan sewaan jentera – 10 minit
C.) Bahagian Perlesenan, Kebersihan dan Keindahan Bandar
1) Menerima permohonan lesen perniagaan – 10 minit
2) Memproses permohonan lesen perniagaan – 30 hari
3) Menerima dan memproses permohonan permit sementara – 60 minit
4) Menerima dan memproses lesen iklan – 30 minit
D.) Bahagian Penilaian & Pengurusan Harta
1. Semua harta akan ditaksirkan dari tarikh SKD dikeluarkan dalam tempoh 12 bulan.
2. Semua permohonan tuntutan balik/remisi kadar akan diputuskan dalam tempoh dua (2) bulan.
3. Semua permohonan pengecualian dari membayar cukai taksiran akan diputuskan dalam tempoh dua (2) bulan.
4. Semua permohonan penukaran pemilikan akan diputuskan dalam tempoh empat (4) minggu.
5. Semua carian dan pertanyaan mengenai cukai taksiran akan dijawab dalam tempoh tujuh (7) hari.
6. Semua permohonan untuk membuat pembetulan dalam senarai nilaian akan diputuskan dalam tempoh tujuh (7) hari.
7. Permohonan penyewaan hartanah Majlis diputuskan dalam tempoh satu (1) bulan.
8. Mengemukakan laporan kutipan semasa cukai pintu setiap bulan.
9. Mengemukan laporan kutipan cukai pintu tunggakan 1 kali sebulan.
10. Mengeluarkan notis E kepada pemilik cukai pintu yang gagal menjelaskan tunggakan 2 kali setahun.
E.) Bahagian Perbendaharaan
1) Menerima bayaran Cukai Bandar/Pintu - 10 minit
2) Menerima bayaran Lesen Perniagaan - 5 minit
3) Menerima bayaran Sewa Loji - 5 minit
4) Menerima bayaran Sewa Dewan - 5 minit
5) Menerima bayaran Sewa Kedai MDPP - 5 minit